Forschung

Forschungsprojekt Prof. Dr. Andreas Matena

 

Mysticism in Dialogue. From ecstatic experience to social participation
Proposed Panel Series (sponsored by MEMGS)
Mysticism has recently found major attention in philosophical and literary debates, with a shift in focus becoming apparent due to mostly diachronic analysis. Mystical phenomena that are historically rooted in religious practice and therefore strongly focused on from a spiritual point of view are now much more frequently read as an intense experience of the present. Apart from various religious movements and denominations, those experiences are possible in nature, in city life, or in art. In unique ways, they (dis-)connect the experiencing self from/with its environment, bodily dimensions or history. Simon Critchley, for example, understands mystical ecstasy as a ‘fluid openness between thought and existence’ (On Mysticism. London 2024). For Niklaus Largier, mysticism appears in a continuum between sensual and aesthetic experience, between everyday life and art (Figures of Possibility. Stanford 2022). Mystical experience in addition as a disruption of conventional perception is an essential impulse for partaking and social engagement.
 
Mysticism in Dialogue I.
 
Moderator: Dr. Barbara Bausch (FU Berlin)
 
Prof. Dr. Andreas Matena (Augsburg)
Soul Spark and Socialism. From Meister Eckhart to a political mysticism
 
Susanne Klimroth, M.A. (HU Berlin)
Disturbing Dreams – Mela Hartwig’s “Ekstasen”
 
Dr. Friedmann Harzer (Augsburg)
Reading, silence and compassion: on the connection between ethics and mysticism in Etty Hillesum's journals and letters
 
Commentator: Prof. Dr. CJ Jones (Notre Dame University)
 
Mysticism in Dialogue II.
 
Moderator: Susanne Klimroth, M.A. (HU Berlin)
 
Miriam Sünder, M.A. (Göteborg)
Suffering and Social Commitment in Dorothee Sölle’s Political Theology
 
PD Dr. Franz Fromholzer (Augsburg)
The Wrestling Alligator. Annie Dillard and Christian Lehnert in dialogue with Jakob Böhme’s mystical language
 
Commentator: Dr. Landon Reitz (University of Toronto)

 

 

Habilitationsprojekte am Lehrstuhl

 

  • Aporien einer Theologie „nach Auschwitz“
  • Dr. theol. Florian Kolbinger „Wahrscheinlichkeit als Sprachform für Gottesbeweise“
    Innerhalb der vielfältigen Versuche von Gottesbeweisen stellen diejenigen, die auf die eine oder andere Weise mit Wahrscheinlichkeit argumentieren, eine eigene Gruppe dar. Blaise Pascals berühmtes Fragment der „Wette“ ist wohl immer noch der bekannteste und meistdiskutierte Vertreter dieser Gruppe. Dabei ist „Wahrscheinlichkeit“ selbst ein Konzept, das im Rahmen der Mathematik und der erfahrungsbasierten Wissenschaften mittlerweile hoch differenziert, in philosophischer Hinsicht aber alles andere als leicht zu fassen ist. Der vielfältigen und erfolgreichen praktischen Anwendung stehen einige offene Grundsatzfragen gegenüber. Ziel des Projektes ist es den philosophisch-mathematischen Grundsatz-Diskurs um Wahrscheinlichkeit bewusster auf mit Wahrscheinlichkeit argumentierende Gottesbeweise zu beziehen und diese von daher zu hinterfragen. Im letzten führt dies zu der Frage des Verhältnisses von Wahrheit und Wahrscheinlichkeit.
 

Dissertationsprojekte am Lehrstuhl 

 

  • Dr. phil. Vincent Chinweokwu
    Das Projekt befasst sich mit den vielfältigen Dimensionen der afrikanischen Theologie, von der methodischen Bandbreite der politischen Theologie bis zur postkolonialen Theologie. Es zielt darauf ab, die Prozesse von Kontinuitäten und Diskontinuitäten aufzuzeigen, die das zeitgenössische Denken der afrikanischen Theologie kennzeichnen. Das Ziel ist die Konstituierung des afrikanischen Subjekts innerhalb der Theologie, das sich in der zeitgenössischen theologischen Auseinandersetzung in Afrika aufgelöst zu haben scheint.

    The project considers the multiple dimensions of African theology from the methodological range of political theology to postcolonial theology. It aims to show the processes of continuities and discontinuities which characterize the contemporary thought process in African theology. The central thesis is on the reconstitution of the African subject within theology, which appears to have been dissolved in the contemporary theological engagements in Africa.

 

 

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