Sylvia Gabel M.A.
Telefon: | +49 (0)821 598 4101 |
E-Mail: | sylvia.gabel@uni-auni-a.de () |
Raum: | 3503 (D) |
Sprechzeiten: | nach Vereinbarung |
Adresse: | Universitätsstraße 10, 86159 Augsburg |
Forschungsschwerpunkte
- Professionelle Unterrichtswahrnehmung
- Eye Tracking
- Videobasiertes Lehren und Lernen
- Implizite und explizite Einstellung zu Heterogenität
Lebenslauf
Publikationen
Konferenzbeiträge (Peer-Reviewed)
Gegenfurtner, A., Alijagic, A., Gabel, S., & Keskin, Ö. (2023, September). Implizite und
explizite Einstellungen von Lehramtsstudierenden zu Migrationshintergrund und sexueller Orientierung. Paper presented at the AEPF 2023 conference, Potsdam, Germany.
Keskin, Ö, Gabel, S., Stahnke, R., & Gegenfurtner, A. (2023, September). Welche Bedeutung hat das Geschlecht von Schüler*innen für das Noticing von angehenden und erfahrenen Lehrkräften? Poster presented at the AEPF 2023 conference, Potsdam, Germany.
Gabel, S. & Gegenfurtner, A. (2023, August). Prompts vs. Specific Task Instruction: An Eye-Tracking Study to Promote Professional Vision. Paper presented at the Junior Researcher (JURE) conference of EARLI, Thessaloniki, Greece.
Gabel, S., & Gegenfurtner, A. (2023, August). Promoting professional vision through minimal intervention: An eye-tracking study. Paper presented at the EARLI 2023 conference, Thessaloniki, Greece.
Gegenfurtner, A., Alijagic, A., Gabel, S., Keskin, Ö., Neubauer, J., & Dresel, M. (2023,
August). Implicit and explicit attitudes of pre-service teachers: The case of ethnicity and
sexuality. Paper presented at the EARLI 2023 conference, Thessaloniki, Greece.
Gabel, S., & Gegenfurtner, A. (2023, April). Enhancing pre-service teachers’ professional
vision: Is there a difference between providing specific tasks and prompting? Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, USA.
Gabel, S., & Gegenfurtner, A. (2023, March). Minimalintervention zur Förderung der
professionellen Wahrnehmung von Lehramtsstudierenden. Paper presented at the 10th
conference of the Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Germany.
Gabel, S., & Gegenfurtner, A. (2023, February). Prompts vs. spezifische Aufgabenstellung:
Eine Eye-Tracking Studie zur Förderung der professionellen Wahrnehmung. Paper presented
at the GEBF 2023 Nachwuchstagung, Essen, Germany.
Gegenfurtner, A., Keskin, Ö., Neubauer, J., & Gabel, S. (2022, September). Social contact
predicts teacher attitudes towards student heterogeneity. Paper presented at the EARLI SIG
10, 21 & 25 conference, Belgrade, Serbia.
Journal Artikel and Buchbeiträge
Gegenfurtner, A., Hartinger, A., Gabel, S., Neubauer, J., Keskin, Ö., & Dresel, M. (2023). Teacher attitudes toward lesbian, gay, and bisexual students: Evidence for intergroup contact theory and secondary transfer effects. Social Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s11218-022-09756-w
Keskin, Ö., Gabel, S., & Gegenfurtner, A. (2023). Das Blickverhalten von Lehrpersonen und Lernenden in schulischen Erklärsituationen. In J. v. Dall`Armi (Ed.), Erklären als zentrales Vermittlungskonzept der Bildungswissenschaften und Fachdidaktiken. Beltz.
Keskin, Ö., Gabel, S., Kollar, I., & Gegenfurtner, A. (2023). Relations between pre-service teacher gaze, teacher attitude, and student ethnicity. Frontiers in Education.
Gabel, S., Keskin, Ö., Kollar, I., Lewalter, D., & Gegenfurtner, A. (2023). Guiding pre-service teachers' visual attention through instructional settings: An eye-tracking study. Frontiers in Education.