Welcome to the pages of the Chair of Geography Education at the University of Augsburg!

 

Our study program aims to educate and professionalize future teachers. We put special emphasis on the integration of theory and practice. In addition to a comprehensive basic offering, our students can take advantage of specialization options, such as in the areas of Education for Sustainable Development/Transformative Learning, Excursion Didactics, or innovative methods like Mobile Learning (learning with mobile devices) and Simulation Gaming. In close cooperation with schools and extracurricular educational institutions, our chair develops seminar projects, excursion contributions, lesson plans and theses that bring together theory, empiricism and practice in the spirit of research-based learning.

 

In research, our focal points lie in Education for Sustainable Development and Transformative Learning, Mobile Learning, Research-Based Learning, teacher professionalization, Social Resilience (https://www.uni-augsburg.de/en/forschung/einrichtungen/institute/working-group-social-resilience/), as well as in Geoscientific Teaching and Learning. Our research is understood as application-oriented basic research. It employs qualitative and quantitative methods and is guided, among other things, by the Design-Based Research approach.

 

Our Didactic Workshop, the flexible classroom, blended learning events, and technical devices like tablet PCs and interactive whiteboards enable work in a motivating learning environment.

Current Publications

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020

2024

Wiegner, Martina, Feulner, Barbara (2024): Globalisierung vor der Haustür: mit einem Geogame spielerisch globale Aspekte im Heimatort erkunden.
BibTeX | RIS | URL
Schuster, Elisabeth, Ohl, Ulrike (im Druck): Primary school students' conceptions of sustainable mobility – a systematic literature review. https://doi.org/10.1080/13504622.2024.2403394
BibTeX | RIS | DOI | URL
Serwene, Pola, Hiller, Jan, Feulner, Barbara (2024): Theory genesis in the design-based research process – a subject didactic view on theory application, verification and development by using design principles. https://doi.org/10.15460/eder.8.1.2128
PDF | BibTeX | RIS | DOI
Lämmer, Sabine (2024): Zwischen Fakten und Fakes - ein Systematic Literature Review zum Umgang von GrundschülerInnen mit geographischen Fake News [Poster].
PDF | BibTeX | RIS
Hiller, Jan, Feulner, Barbara (2024): Über den Wert und den Wandel von Exkursionen im Schulalltag.
BibTeX | RIS | URL

2023

Schulz, Johannes, Ohl, Ulrike, Schapfl, Elena (2023): Climate change education promoting action through inquiry-based learning: a systematic literature review [Poster].
PDF | BibTeX | RIS | URL
Streitberger, Sebastian, Siegel, Stefan T., Schneider, Leonie (2023): Das Analyseraster für Erklärvideokanäle auf YouTube (AEY) domänenspezifisch angepasst: ein systematischer Blick auf geographische Erklärvideokanäle und ihre Erklärvideos.
BibTeX | RIS
Pettig, Fabian, Ohl, Ulrike (2023): Dealing with uncertainty in a transformative education for sustainability. https://doi.org/10.1007/978-981-99-2687-9_3
BibTeX | RIS | DOI
Müller, Martin, Hilpert, Markus (2023): Die Vermessung des Erdstalls am Petersberg in Kissing mittels 3D-Laserscanning.
BibTeX | RIS
Haltenberger, Melanie, Gryl, Inga, Huser, Karin, Wiedmann, Julia, Pokraka, Jana, Jekel, Thomas (2023): Die geographische Perspektive im Perspektivrahmen Sachunterricht der GDSU 2023. https://doi.org/10.1553/gw-unterricht170s33
PDF | BibTeX | RIS | DOI
Haltenberger, Melanie, Feulner, Barbara (2023): Eine digitalgestützte (Innenstadt-)Rallye zum Thema Umweltverschmutzung durch Müll: Mensch-Umwelt-Prozessen im Nahraum auf der Spur. https://doi.org/10.35468/6025-11
PDF | BibTeX | RIS | DOI
Hanke, Melissa, Ohl, Ulrike, Sprenger, Sandra (2023): Faktische Komplexität und unsicheres Wissen im Geographieunterricht: die Golfstromzirkulation – Einfluss auf das Klima und mögliche Veränderungen infolge des Klimawandels. https://doi.org/10.1007/978-3-662-65730-0_8
BibTeX | RIS | DOI
Brumann, Sebastian, Schulz, Johannes, Trösch, Sebastian, Ohl, Ulrike (2023): Forschendes Lernen im wissenschaftspropädeutischen Seminar der neuen gymnasialen Oberstufe: Schüler/-innen erforschen den Klimawandel vor der eigenen Haustür.
BibTeX | RIS
Streitberger, Sebastian, Ohl, Ulrike (2023): Geographieunterricht videobasiert planen, durchführen und analysieren: Studienkurs mit Lehr-Lern-Material. https://doi.org/10.36198/9783838556109
BibTeX | RIS | DOI
Hemmer, Ingrid, Hemmer, Michael, Müller, Martin Xaver (2023): Interesse von Schüler*innen im Geographieunterricht fördern – Erkundung eines Betriebs des ökologischen Landbaus. https://doi.org/10.1007/978-3-662-65730-0_14
BibTeX | RIS | DOI
Feulner, Barbara, Haltenberger, Melanie (2023): Mit einem Geogame das Schulgelände erkunden: spielbasierte Förderung der (räumlichen) Orientierungskompetenz. https://doi.org/10.35468/6025-10
PDF | BibTeX | RIS | DOI
Schuster, Elisabeth (2023): Mobilität in den Vorstellungen von Grundschüler:innen – ein systematisches Literaturreview im Kontext einer Bildung für nachhaltige Entwicklung [Poster].
PDF | BibTeX | RIS | URL
Schuster, Elisabeth (2023): Primary school students' conceptions of mobility in the context of education for sustainable development: a systematic literature review [Poster].
PDF | BibTeX | RIS | URL
Mittrach, Stephanie, Wirth, Daniel, Meyer, Christiane, Ohl, Ulrike (2023): Professionalisierung angehender Geographielehrkräfte durch den Einsatz von virtueller Realität: Beispiele aus zwei universitären geographiedidaktischen Lehrveranstaltungen. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66486-5_31
BibTeX | RIS | DOI
Ohl, Ulrike, Brumann, Sebastian, Schulz, Johannes (2023): Schüler*innen erforschen den Klimawandel vor der eigenen Haustür: BAYSICS Teilprojekt 8 [Poster].
PDF | BibTeX | RIS
Pettig, Fabian, Ohl, Ulrike (2023): Transformatives Lernen für einen sozial-ökologischen Wandel: Facetten eines zukunftsfähigen Geographieunterrichts.
BibTeX | RIS | URL
Gschirr, Julia, Schuster, Elisabeth, Ohl, Ulrike (2023): Unsere Stadt der Zukunft: Visionen für lebenswerte Städte.
BibTeX | RIS | URL
Müller, Martin Xaver, Felzmann, Dirk (2023): Voraussetzungen auf Seiten der Lernenden. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66354-7_5
BibTeX | RIS | DOI

2022

Wirth, Daniel, Ohl, Ulrike (2022): "...als sei man mittendrin": Lehramtsstudierende konzipieren Virtual-Reality-Exkursionen zu Themen der Bildung für nachhaltige Entwicklung. https://doi.org/10.1007/978-3-662-65120-9_5
BibTeX | RIS | DOI

Die Originalversion des Kapitels wurde revidiert. Ein Erratum ist verfügbar unter https://doi.org/10.1007/978-3-662-65120-9_23
Schneider, Thomas (2022): Ammerknie und Ammerschlucht zwischen Peiting und Rottenbuch.
BibTeX | RIS
Jerz, Hermann (2022): Auf den Spuren von ALBRECHT PENCK bei seinen Wanderungen in der Gegend von Memmingen und seine grundlegenden Beobachtungen zur Viergliederung der Eiszeiten - Exkursionen in einem klassischen Gebiet der Eiszeitforschung in der Umgebung von Bad Grönenbach im Allgäu.
BibTeX | RIS
Haltenberger, Melanie, Böschl, Florian, Asen-Molz, Katharina (2022): Das Modell der Didaktischen Rekonstruktion als Kriterienraster für studentische Erklärvideos nutzen: Ergebnisse aus einem standortübergreifenden Seminar zur geographischen Perspektive.
PDF | BibTeX | RIS | URL
Lämmer, Sabine, Rottmann, Sabine (2022): Die Augsburger Zukunftsbox.
BibTeX | RIS | URL

Ein Spiel in Printversion mit ergänzender Webseite und Materialiensammlung
Streitberger, Stebastian, Meurel, Melissa, Scholten, Nina (2022): Die professionelle Unterrichtswahrnehmung (PUW).
BibTeX | RIS | URL
Müller, Martin Xaver (2022): Die verirrten Steine des Rottachbergs – das Findlings-Streufeld im Kempter Wald zwischen Iller- und Wertach-Lech-Vorlandgletscher.
PDF | BibTeX | RIS
Lehmann-Grube, Sabine K., Hartinger, Andreas, Grassinger, Robert, Brandl-Bredenbeck, Hans Peter, Ohl, Ulrike, Riegger, Manfred, Dresel, Markus (2022): Einstellungen von Lehramtsstudierenden zu Heterogenität: Modell, Messinstrument und Ergebnisse der Validierung.
BibTeX | RIS
Haltenberger, Melanie, Gonda, Robert, Ohl, Ulrike, Schmidt, Matthias (2022): Förderung der Vernetzung des fachwissenschaftlichen und fachdidaktischen Professionswissens im Fach Geographie: eine interdisziplinäre Seminarkonzeption in Tandemlehre.
BibTeX | RIS
Schneider, Thomas (Ed.) (2022): Geographische Exkursionen im näheren und weiteren Umland von Augsburg.
BibTeX | RIS
Schackert, Carolin, Ohl, Ulrike (2022): Geographische Kompetenzen langfristig verfügbar machen: Potenziale einer adaptiven Lernumgebung zur Auswertung und Interpretation von Klimadiagrammen.
BibTeX | RIS
Haltenberger, Melanie, Asen-Molz, Katharina (2022): Gewinnbringender Einsatz von Erklärvideos im Unterricht.
BibTeX | RIS
Haltenberger, Melanie, Lenzgeiger, Barbara, Fuchs, Elisabeth (2022): Hochwertige Erklärvideos erkennen.
BibTeX | RIS
Brumann, Sebastian, Ohl, Ulrike, Schulz, Johannes (2022): Inquiry-based learning on climate change in upper secondary education: a design-based approach. https://doi.org/10.3390/su14063544
PDF | BibTeX | RIS | DOI
Streitberger, Sebastian, Haltenberger, Melanie, Ohl, Ulrike (2022): Intervention research design in the context of professionalizing future geography teachers: specific potentials of qualitative and quantitative designs using the example of two empirical studies. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04891-3_3
BibTeX | RIS | DOI
Droste, Hubert, Schneider, Thomas (2022): Jäger- und Hubertussteig im Streitheimer Forst.
BibTeX | RIS
Landwehr, Brunhild, Bauer, Dorotheé, Böschl, Florian, Haltenberger, Melanie, Hanisch, Susan, Kalder, Pauline, Krug, Alexandria, Mathiszik, Jörg, Miczajka, Victoria L., Ottlinger, Thomas, Rauhut, Heike, Wilhelm, Elisabeth (2022): Klima.Leben - was wir für die Erde tun können, Forschungsbuch Klasse 2.
BibTeX | RIS | URL
Landwehr, Brundhild, Bauer, Dorotheé, Böschl, Florian, Haltenberger, Melanie, Hanisch, Susan, Kalder, Pauline, Krug, Alexandria, Mathiszik, Jörg, Miczajka, Victoria L., Ottlinger, Thomas, Rauhut, Heike, Wilhelm, Elisabeth (2022): Klima.Leben - was wir für die Erde tun können, Forschungsbuch Klasse 3.
BibTeX | RIS | URL
Landwehr, Brundhild, Bauer, Dorotheé, Böschl, Florian, Haltenberger, Melanie, Hanisch, Susan, Kalder, Pauline, Krug, Alexandria, Mathiszik, Jörg, Miczajka, Victoria L., Ottlinger, Thomas, Rauhut, Heike, Wilhelm, Elisabeth (2022): Klima.Leben - was wir für die Erde tun können, Forschungsbuch Klasse 4.
BibTeX | RIS | URL
Landwehr, Brunhild, Bauer, Dorotheé, Böschl, Florian, Haltenberger, Melanie, Hanisch, Susan, Kalder, Pauline, Krug, Alexandria, Mathiszik, Jörg, Miczajka, Victoria L., Ottlinger, Thomas, Rauhut, Heike, Wilhelm, Elisabeth (2022): Klima.Leben - was wir für die Erde tun können, ebook Klasse 2.
BibTeX | RIS | URL
Landwehr, Brundhild, Bauer, Dorotheé, Böschl, Florian, Haltenberger, Melanie, Hanisch, Susan, Kalder, Pauline, Krug, Alexandria, Mathiszik, Jörg, Miczajka, Victoria L., Ottlinger, Thomas, Rauhut, Heike, Wilhelm, Elisabeth (2022): Klima.Leben - was wir für die Erde tun können, ebook Klasse 3.
BibTeX | RIS | URL
Landwehr, Brundhild, Bauer, Dorotheé, Böschl, Florian, Haltenberger, Melanie, Hanisch, Susan, Kalder, Pauline, Krug, Alexandria, Mathiszik, Jörg, Miczajka, Victoria L., Ottlinger, Thomas, Rauhut, Heike, Wilhelm, Elisabeth (2022): Klima.Leben - was wir für die Erde tun können, ebook Klasse 4.
BibTeX | RIS | URL
Schneider, Thomas (2022): Literatur, Geschichte und Geologie - kleine Runde bei Welden.
BibTeX | RIS
Hoppe, Max, Feulner, Barbara (2022): Mental Maps im Geographieunterricht - eine Unterrichtskonzeption zur Förderung des Bewusstseins für die Subjektivität und Selektivität von Raumwahrnehmungen.
PDF | BibTeX | RIS
Haltenberger, Melanie, Böschl, Florian, Asen-Molz, Katharina (2022): Pandemiebedingte Herausforderungen und Chancen der Digitalisierung standortübergreifender Lehre und Forschung am Beispiel einer Seminarkonzeption aus dem geographiebezogenen Sachunterricht. https://doi.org/10.21240/lbzm/22/20
PDF | BibTeX | RIS | DOI
Wirth, Daniel, Ohl, Ulrike (2022): Virtual-Reality-Lernumgebungen in einer Bildung für nachhaltige Entwicklung: eine Analyse der Potenziale von VR hinsichtlich des Erwerbs BNE-spezifischer Kompetenzen und gelingender BNE-Lernprozesse. https://doi.org/10.3224/84742591
PDF | BibTeX | RIS | DOI

2021

Schneider, Thomas (2021): Bedeutsame Kulturlandschaften – Sehen – Verstehen – Vermitteln.
BibTeX | RIS
Brumann, Sebastian, Ohl, Ulrike (2021): Der Klimawandel in unserer Region - forschendes Lernen im W-Seminar der gymnasialen Oberstufe.
PDF | BibTeX | RIS
Feulner, Barbara, Hiller, Jan, Serwene, Pola (2021): Design-Based Research in der Geographiedidaktik – Kernelemente, Verlaufsmodell und forschungsmethodologische Besonderheiten anhand vier ausgewählter Forschungsprojekte. https://doi.org/10.15460/eder.5.2.1576
PDF | BibTeX | RIS | DOI | URL
Streitberger, Sebastian, Haltenberger, Melanie, Ohl, Ulrike (2021): Empirical intervention study compass for subject-specific education research.
PDF | BibTeX | RIS
Haltenberger, Melanie (2021): Erde "aufräumen"! Kartenkompetenz und räumliche Orientierung mithilfe der Methode "Karte im Kopf" anbahnen.
BibTeX | RIS | URL
Giest, Hartmut, Haltenberger, Melanie, Hartinger, Andreas, Kantreiter, Julia, Michalik, Kerstin (Eds.) (2021): GDSU-Journal: Heft 11.
BibTeX | RIS | URL
Giest, Hartmut, Haltenberger, Melanie, Hartinger, Andreas, Kantreiter, Julia, Michalik, Kerstin (Eds.) (2021): GDSU-Journal: Heft 12.
BibTeX | RIS | URL
Müller, Martin Xaver (2021): Interesse an geowissenschaftlichen Inhalten unter interesseverändernden Bedingungen: Analyse der Interessenstruktur und Ermittlung von Prädiktoren für eine differenzierte Interessenförderung im außerschulischen Lernort Geotop.
PDF | BibTeX | RIS
Streitberger, Sebastian, Haltenberger, Melanie, Ohl, Ulrike (2021): Kompass für empirische Interventionsstudien in der fachspezifischen Bildungsforschung.
PDF | BibTeX | RIS
Haltenberger, Melanie (2021): Lehrerprofessionalität im Bereich der geographischen Perspektive des Sachunterrichts - Überzeugungen von Grundschullehramtsstudierenden: eine quasi-experimentelle Interventionsstudie [Poster].
PDF | BibTeX | RIS
Siegel, Stefan T., Streitberger, Sebastian, Heiland, Thomas (2021): MrWissen2go, simpleclub und Co. auf dem Prüfstand: eine explorative Analyse von ausgewählten Anbietenden schulbezogener Erklärvideos auf Youtube.
PDF | BibTeX | RIS
Siegel, Stefan T., Streitberger, Sebastian (2021): MrWissen2go, sofatutor und Co. auf dem Prüfstand Entwicklung und Einsatz des Analyserasters für Erklärvideokanäle auf YouTube (AEY) [Poster].
BibTeX | RIS
Franz, Ute, Giest, Hartmut, Haltenberger, Melanie, Hartinger, Andreas, Kantreiter, Julia, Michalik, Kerstin (Eds.) (2021): Sache und Sprache.
BibTeX | RIS
Feulner, Barbara (2021): SpielRäume: eine DBR-Studie zum mobilen ortsbezogenen Lernen mit Geogames.
PDF | BibTeX | RIS | URL

Dissertation, Universität Augsburg, 2019
Haltenberger, Melanie (2021): Stadt, Land, Fluss oder doch mehr? Geographisches Lehren und Lernen.
BibTeX | RIS | URL
Haltenberger, Melanie, Asen-Molz, K., Böschl, Florian (2021): Studierende erstellen geographische Erklärvideos - über eine sachunterrichtsdidaktische Seminarkonzeption und Entwicklung eines Kriterienrasters.
PDF | BibTeX | RIS
Lohmann, Julia, Breithecker, Jennifer, Ohl, Ulrike, Gieß-Stüber, Petra, Brandl-Bredenbeck, Hans Peter (2021): Teachers' professional action competence in education for sustainable development: a systematic review from the perspective of physical education. https://doi.org/10.3390/su132313343
PDF | BibTeX | RIS | DOI | URL
Ohl, Ulrike, Pettig, Fabian (2021): Was können wir aus Krisen lernen? Reflexion der Verflechtungen der Corona-Pandemie und der Klimakrise. https://doi.org/10.1553/gw-unterricht163s56
PDF | BibTeX | RIS | DOI
Haltenberger, Melanie (2021): Wir befragen Bilder! Geographischen Fragestellungen auf die Spur kommen.
BibTeX | RIS | URL
Haltenberger, Melanie (2021): Überzeugungen von Grundschullehramtsstudierenden zu Basiskonzepten der geographischen Perspektive des Sachunterrichts.
PDF | BibTeX | RIS | URL

2020

Siegel, Stefan T., Streitberger, Sebastian, Heiland, Thomas (2020): Analyseraster für Erklärvideokanäle auf YouTube AEY [Instrument].
PDF | BibTeX | RIS | URL
Menzel, Annette, Yuan, Ye, Hamann, Andreas, Ohl, Ulrike, Matiu, Michael (2020): Chilling and forcing from cut twigs - how to simplify phenological experiments for citizen science. https://doi.org/10.3389/fpls.2020.561413
PDF | BibTeX | RIS | DOI
Kramer, Frank, Reif, Wolfgang, Schmidt, Matthias, Schneider, Thomas, Thieme, Karin, Ungerer, Theo (2020): Die Fakultät für Angewandte Informatik: partnerschaftliche Lösungen für globale Herausforderungen.
BibTeX | RIS
Schackert, Carolin (2020): Geographische Kompetenzen durch Adaptivität und Kumulativität langfristig verfügbar machen – Potenziale einer adaptiven Lernumgebung zur Beschreibung und Auswertung von Klimadiagrammen [Poster].
PDF | BibTeX | RIS
Haltenberger, Melanie (2020): Kulturelle Vielfalt.
BibTeX | RIS
Haltenberger, Melanie (2020): Mehrsprachigkeit.
BibTeX | RIS
Siegel, Stefan T., Streitberger, Sebastian, Heiland, Thomas (2020): MrWissen2go, sofatutor und Co. auf dem Prüfstand: Entwicklung und Einsatz des Analyserasters für Erklärvideokanäle auf YouTube (AEY) [Poster].
PDF | BibTeX | RIS
Streitberger, Sebastian, Ohl, Ulrike (2020): Videobasierte Förderung der unterrichtsbezogenen Analysekompetenz – Problemaufriss, Forschungsansatz und erste Ergebnisse einer empirischen Studie mit angehenden Geographielehrkräften.
PDF | BibTeX | RIS

Current Publications

Contact

Postal Address

Institut für Geographie

Lehrstuhl für Didaktik der Geographie

Universität Augsburg

86135 Augsburg

 

Street Address

Institut für Geographie

Lehrstuhl für Didaktik der Geographie

Universität Augsburg

Alter Postweg 118

86159 Augsburg

 

 

The offices are in buliding B,

the secretary in room B 2016.

 

Phone: +49 821 / 598 2225

E-Mail:  sekretariat-didgeo@geo.uni-augsburg.de

© University of Augsburg

Search